'Η επανάσταση είναι σίγουρα το πιο εξουσιαστικό πράγμα που υπάρχει', Φρίντριχ Ένγκελς.
'Καλώς όρισες, αδελφέ θάνατε', ήταν τα τελευταία λόγια του Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης. Τέλη του 19ου-αρχές του 20ου αιώνα, ο Μιχαήλ Μπακούνιν εισήγαγε την 'προπαγάνδα της πράξης' ('propaganda by/of the deed' ή 'propagande par le fait'. Μολονότι την προτροπή καπηλεύτηκε η άκρα αριστερά μέσω δολοφονικών ενεργειών, αυτή περιλαμβάνει και μη-βίαιες ενέργειες. Η 'προπαγάνδα της πράξης' έγινε συνώνυμο της 'άμεσης δράσης'. Από τους πρώτους που εισήγαγαν τον όρο ήταν ο Ιταλός πατριώτης Κάρλο Πιζακάνε ή Δούκας του Σαν Τζιοβάνι της Ρώμης (1818-1857). Σοσιαλιστής και αγωνιστής του 'Risorgimento', της ιταλικής ενοποίησης, και μάρτυρας του αγώνα για μία ενωμένη Ιταλία, όπως και ο Giuseppe Mazzini. 'Προπαγανδιστές της πράξης' υπήρξαν πολλοί αναρχικοί και απαλλοτριωτές των προηγούμενων αιώνων. Από τον Γιόχαν Μοστ, ο οποίος είχε συγγράψει την μπροσούρα 'Η Επιστήμη του Επαναστατικού Αντάρτικου: Εγχειρίδιο κατασκευής, χρήσης και παρασκευής Νιτρογλυκερίνης, Δυναμίτιδας, Βαμβακοπυρίτιδας, Κεραυνοβόλου Υδραργύρου, Βομβών, Φυτιλιών, Δηλητηρίων', τον Αλέξανδρο Μπέγκμαν, τον Κλεμάν Ντιβάλ, τον Μαριούς Ζακόμπ, τους Γάλλους Ιλλεγκαλιστές της Συμμορίας του Ζιλ Μπονό, μέχρι τον Εμίλ Ανρί και τον Δημήτρη Μάτσαλη, ο οποίος δολοφόνησε με μαχαίρι τον τραπεζίτη Διονύσιο Φραγκόπουλο και τραυμάτισε τον έμπορο Ανδρέα Κολλά, αλλά και τον Αλέξανδρο Σχινά που δολοφόνησε τον Βασιλέα των Ελλήνων Γεώργιο Αʹ, οι άμεσες ενέργειες έπαιξαν πρωτεύοντα ρόλο στις επαναστατικές δραστηριότητες. Η περίπτωση του Δημητρίου Μάτσαλη είναι μνημειώδης. Δήλωσε 'Είμαι Αναρχικός, Αναρχικώτατος, Εκτύπησα το Κεφάλαιον, όχι τα άτομα', όπως καταγράφεται στο βιβλίο του Κώστα Γαλανόπουλου των εκδόσεων 'Βιβλιοπέλαγος'. 'Ήτον ακριβώς μεσημβρίαν, άρχιζε η περιγραφή των εφημερίδων που έδινε και ένα δραματικό τόνο στα γεγονότα της 3ης Νοεμβρίου του 1896. Η κυριακάτικη λειτουργία είχε τελειώσει και δύο καλοντυμένοι άνδρες περπατούσαν συζητώντας στην πλατεία Γεωργίου του Α', στο κέντρο της Πάτρας, όταν ένας άνδρας όρμησε εναντίον τους. Τραβώντας μαχαίρι χτυπά τον τραπεζίτη Διονύσιο Φραγκόπουλο στην καρδιά, ενώ τραυματίζει σοβαρά στο λαιμό τον σταφιδέμπορο Ανδρέα Κόλλα'. Η επίθεση αυτή αποτελεί, κατά την άποψη πολλών, την πρώτη πράξη 'έμπρακτης προπαγάνδας' στον ελλαδικό χώρο ή αλλιώς μία πράξη ατομικού τερορισμού με πολιτικό υπόβαθρο.
Η 'προπαγάνδα της πράξης' επηρέασε στην διαμόρφωση αυτού που ονομάζουμε 'αντάρτικο πόλης ή πόλεων'. Αντάρτης πόλης είναι αυτός που αντιπαλεύει μία κυβέρνηση ή ένα τυραννικό καθεστώς με τη χρήση τακτικών ανορθόδοξου πολέμου ή με εσωτερική τρομοκρατία σε ένα αστικό περιβάλλον. Ο όρος 'αντάρτικο πόλης ή πόλεων' είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται ευρέως τα τελευταία χρόνια για να περιγράψει την τακτική που ακολουθείται από επαναστατικές-ανατρεπτικές οργανώσεις ή ομάδες που επιχειρούν κυρίως στον ευρωπαϊκό χώρο. Στην περίπτωση της Μέσης Ανατολής χρησιμοποιούνται οι όροι 'καμικάζι αυτοκτονίας' ή 'ισλαμική τρομοκρατία'. Οι Λένιν, Μαρξ και Ένγκελς, Λούξεμπουργκ και Τρότσκυ μίλησαν για την ατομική τρομοκρατία. Η σύγκρουση στους κόλπους των κομμουνιστών, των ουτοπικών σοσιαλιστών και των αναρχικών αφορά τα μέσα. Εάν ο σκοπός αγιάζει ή δεν αγιάζει τα μέσα. Σε αυτή την ενδοικογενειακή σύγκρουση εδράζεται και όλη η παραφιλολογία για την πατρότητα της 'Κατήχησης του Επαναστάτη'. Εάν ο συγγραφέας της είναι ο Μπακούνιν ή ο λεγόμενος 'ένοπλος προφήτης ή μαύρος άγγελος' Σεργκέι Νετσάγιεφ. Τα τελευταία χρόνια ο αναρχικός 'χώρος' χωρίστηκε σε δύο στρατόπεδα. Στους ατομικιστές (Στίρνερ, Νίτσε, Νετσάγιεφ, κτλ) και τους αναρχοκομμουνιστές (Μπακούνιν, Κροπότκιν, Μαλατέστα, κτλ). Η σύγκρουση, αλλά και η διαφοροποίηση των μεν από τους δε, αφορά την μεθοδολογία. Εάν για παράδειγμα, οι νυν αναρχοκομμουνιστές προσιδιάζουν στους αυθεντικούς μπολσεβίκους που απαλλοτρίωναν τότε στο όνομα της Οχτωβριανής επανάστασης και οι αναρχικοί του σήμερα προσιδιάζουν στους τότε κουλάκους και οι απαλλοτριώσεις αποτελούν άλλοθι του μικροαστισμού τους. Τσακώνονται δύο φατρίες απαλλοτριωτών για το ποιός κλέβει και γιατί ή τί θα τα κάνει. Εάν θα τα προσφέρει στον επαναστατικό σκοπό ή εάν τα αποσπά για ίδιον όφελος.
Περνώντας στην όχθη της ριζοσπαστικής βίας με εθνικό, φυλετικό, αντικρατικό, αντικαπιταλιστικό αντισιωνιστικό, αντινεοταξίτικο υπόβαθρο, σημαντικές αναφορές έχουμε από τους Alex Curtis, Louis Beam και Tom Metzger, τον Joseph Tommasi μέσω του 'NSLF' ('Εθνικοσοσιαλιστικό Απελευθερωτικό Μέτωπο'), τον Timothy James McVeigh που κατηγορήθηκε για την βομβιστική επίθεση στο Οκλαχόμα Σίτι και τον Σουηδό μοναχικό εκτελεστή John Wolfgang Alexander Ausonius (γνωστός ως 'The Laser Man') που κατηγορήθηκε ως κύριος υπεύθυνος για την δολοφονία του Σουηδού πρωθυπουργού Olof Palme. Ο Ausonius συνδέθηκε στη φυλακή με τον Κροάτη Miro Barešić που είχε καταδικαστεί για την δολοφονία του Γιουγκοσλάβου πρεσβευτού στη Σουηδία, Vladimir Rolović. Η εθνικοσοσιαλιστική οργάνωση Combat 18 προώθησε το μοντέλο της ακέφαλης αντίστασης ενάντια στην ZOG ('Σιωνιστική Κυβέρνηση Κατοχής') από τις αρχές της δεκαετίας 1990. Ο Curtis από το Σαν Ντιέγκο της Καλιφόρνια, είχε προωθήσει το μοντέλο δράσης των 'μοναχικών λύκων' με την χρήση 'όλων των αναγκαίων μέσων'. Ο Louis Beam έχει συγγράψει το ιδεολογικό εγχειρίδιο 'Ακέφαλη Αντίσταση' και ο Metzger της 'White Aryan Resistance' είχε πρωτοστατήσει στην ιδέα της ακέφαλης αντίστασης των 'μοναχικών λύκων'.
Ο όρος 'μοναχικός λύκος' χρησιμοποιείται από τις υπηρεσίες επιβολής του νόμου των Ηνωμένων Πολιτειών και τα μέσα ενημέρωσης, όταν αναφέρονται σε άτομα που πραγματοποιούν βίαιες πράξεις τρομοκρατίας έξω από τα όρια μίας δομής διοίκησης. Ο ειδικός σε ζητήματα τρομοκρατίας Brian Michael Jenkins προτιμά τον όρο 'Stray Dogs' ('Αδέσποτα Σκυλιά') από τον χρησιμοποιούμενο 'Lone Wolves' ('Μοναχικοί Λύκοι'). Σύμφωνα με τον Jenkins, τα περισσότερα άτομα που εμπλέκονται σε τέτοιου είδους επιθέσεις 'ενεδρεύουν, οσμίζονται την βία, μουγκρίζουν, αλλά δειλιάζουν, στερούνται υπόβαθρου'. Το FBI ονόμασε την επιχείρηση σύλληψης του Curtis, 'Operation Lone Wolf'. Η Sarah Teich, διεξήγαγε έρευνα για λογαριασμό του 'ICCT' ('Διεθνές Ινστιτούτο για την Καταπολέμηση της Τρομοκρατίας') και στην έκθεση που συνέταξε το 2013, αναφέρει ότι εντόπισε πέντε αναδυόμενες τάσεις σε ό,τι αφορά την τακτική των 'ισλαμιστών μοναχικών λύκων' στην Βόρεια Αμερική και τη Δυτική Ευρώπη μεταξύ 1990-2013. Αυτές οι πέντε τάσεις ήταν οι εξής: Αύξηση του αριθμού των χωρών που αποτελούν στόχους των μοναχικών λύκων από τη δεκαετία του 1990 έως τη δεκαετία του 2000. Αύξηση των τραυματιών και θυμάτων των μοναχικών λύκων. Αυξημένη αποτελεσματικότητα της επιβολής του νόμου και καταπολέμησης της τρομοκρατίας. Συνοχή στην κατανομή των επιθέσεων από μοναχικούς λύκους και αγέλες μοναχικών λύκων. Αύξηση του αριθμού των επιθέσεων εναντίον στρατιωτικού προσωπικού.
Ο μοναχικός λύκος ενεργεί για να προωθήσει τις ιδεολογικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις του ιδίου ή μίας εξτρεμιστικής ομάδας. Ενεργούν υπ' ευθύνη τους, χωρίς καμία εξωτερική εντολή ή προτροπή. Σύμφωνα με τον Curtis, ο μοναχικός λύκος δεν έχει σύνδεση, ως επί τω πλείστον, με την εξτρεμιστική οργάνωση ή ομάδα που προτίθεται να υποστηρίξει μέσα από την δράση του. Τις περισσότερες φορές δεν έχει σχέση μαζί τους. Ενεργεί έχοντας την πεποίθηση πώς συνεισφέρει στον σκοπό τους, δίχως να επιδιώκει κάτι περισσότερο μαζί τους ή προσδοκώντας από εκείνους προς τον ίδιον. Ως εκ τούτου, καθίσταται πολύ πιο δύσκολο για τους υπαλλήλους της αντιτρομοκρατικής υπηρεσίας οπουδήποτε στον κόσμο να συγκεντρώσουν πληροφορίες σχετικά με τους μοναχικούς λύκους, δεδομένου ότι δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στη ρουτίνα της αντιτρομοκρατικής ατομικής επιτήρησης. Οι μοναχικοί λύκοι προκαλούν σημαντικά προβλήματα σε μία υπηρεσία, καθώς στρέφουν το έργο της σε πολλές κατευθύνσεις αντί της γενικότερης κατεύθυνσης των ερευνών που την θέλουν να επικεντρώνεται σε δεξαμενές ανθρώπων που παρακολουθούνται μέσω των φυτευμένων σε αυτές μυστικών πρακτόρων ή μέσω των ηλεκτρονικών συστημάτων (τηλεφωνικές συνακροάσεις και επιτήρηση μέσω διαδικτύου). Οι μοναχικοί λύκοι, σε αγέλες ή μη, διεξάγουν την ακέφαλη αντίσταση με τον πλέον εποικοδομητικό τρόπο. Ο Curtis είχε συστήσει πυρήνα της Kou Klux Klan στην πόλη Λέμον Γκροβ της Καλιφόρνια. Είχε δώσει την ονομασία 'Βασιλικοί Κύκλωπες'. Με αυτή την 'υπογραφή' είχε αναλάβει κατά κάποιο τρόπο, την ευθύνη για διάφορους βανδαλισμούς και απειλές που είχε εξαπολύσει εναντίον εχθρών. Στη λογική του ενεργούσε για λογαριασμό ενός κινήματος δύο επιπέδων, όπου διενεργούσε 'διχαστική ή ανατρεπτική' προπαγάνδα που απευθυνόταν στις μάζες και παράλληλα στο υπόγειο επαναστατικό ρεύμα. Στο ημερολόγιό του 1993, το οποίο κατέσχε η αστυνομία, ο Curtis φαίνεται να είχε γράψει τα εξής: 'Σχεδιάζω να πραγματώσω τον σκοπό της ζωής μου, να απαλλαχθούμε από τα ανεπιθύμητα μη-Άρια στοιχεία, με όλα τα απαραίτητα και υπάρχοντα μέσα'. Ο ίδιος υποστήριξε ότι είχε επηρεαστεί από τον Louis Beam και είχε αναρτήσει στο διαδίκτυο ένα 'Σύστημα Αξιολόγησης Μοναχικών Λύκων', στο οποίο βαθμολογούνταν επίδοξοι εκτελεστές σε σχέση με την σημαντότητα των στόχων που έθεταν. Ο σκοπός αυτού ήταν να βοηθήσει τους αναγνώστες να 'κρίνουν έξυπνα την αποτελεσματικότητα των προτεινόμενων πράξεων εναντίον του εχθρού'. Ελάχιστα ήταν αυτά που είχαν διαφύγει της προσοχής του Curtis. Υποστήριζε την αύξηση των πωλήσεων των ναρκωτικών στις γειτονιές των μη-Αρίων, ενώ τασσόταν υπέρ της χρήσης βιολογικών όπλων. Ο Curtis ήταν συντάκτης ενός φυλετικού περιοδικού, του 'Nationalist Observer'. Μέσω αυτού προσπαθούσε να προσελκύσει συνεργούς. Σύμφωνα με την αστυνομία, πολλοί απ' όσους είχαν επικοινωνία μαζί του, εκτιμάται ότι έδρασαν κατόπιν προτροπής του ή χειραγωγημένοι από αυτόν, πραγματοποιώντας πλήθος επιθέσεων. Σε όσους συλλαμβάνονταν, ο Curtis πρότεινε το μότο των 5 λέξεων: 'Δεν έχω να απολογηθώ οτιδήποτε'. Τελευταία πιο πρόσφατη η περίπτωση του μοναχικού λύκου της Νορβηγίας, του Άντερς Μπρέιβικ. Βάσει όλων των στοιχείων που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, φέρεται ότι έδρασε ως τέτοιος. Στην Ελλάδα, το φαινόμενο των μοναχικών λύκων δεν έχει ακόμα γίνει σαφές σε πολιτικό επίπεδο. Ωστόσο, υπάρχουν μοναχικοί λύκοι που δρουν ως μονάδες, δίχως να παίρνουν εντολές από κανέναν, αποπροσανατολίζοντας τις έρευνες της αστυνομίας σε σχέση με ήδη υπάρχουσες ομάδες. Άθελα ή ηθελημένα, προσφέρουν σημαντικά.
Να γίνει κατανοητό σε όλους όσοι διαβάζουν αυτές τις γραμμές. Ακέφαλη αντίσταση σημαίνει: 'Δρω, άρα υπάρχω'. Δρω στο όνομα μίας ιδέας, ασχέτως των μέσων που χρησιμοποιώ. Ασχέτως του κόστους, ασχέτως των συνεπειών. Δρω ακέφαλα σημαίνει ότι δεν δίνω λογαριασμό σε κανέναν. Δεν λογοδοτώ σε κανέναν. Δρω για τον εαυτό μου. Εάν η δράση μου είναι επιτυχημένη και στοχευμένη, αυτό θα έχει αντανάκλαση στο ιδεολογικό κίνημα που υποστηρίζω μέσω της 'έμπρακτης προπαγάνδας'. Εάν πάλι δεν ωφεληθεί το ιδεολογικό κίνημα ως υπόσταση, θα ωφεληθεί η ιδέα ως ουσία στην συνείδηση των μαζών έξω από το ιδεολογικό κίνημα. Η 'έμπρακτη προπαγάνδα' αποσκοπεί στην προσέλκυση των μαζών στο κίνημα. Οι μάζες να γίνουν μέρος του, τα ξεχωριστά άτομα που προέρχονται από την μάζα να καταστούν πολιτικοί στρατιώτες στην υπηρεσία του κινήματος. Ο Αρχηγός θα προέλθει μέσα από αυτήν την διαλογή. Οι πολιτικοί στρατιώτες θα ξεχωρίσουν για την πίστη, την τιμή και την αφοσίωσή τους, αλλά και για την ικανότητά τους να προσεταιριστούν τις μάζες. Αυτός που θα υπηρετήσει με τον αποδοτικότερο και επωφελέστερο τρόπο την ιδέα θα είναι ο αρχηγός που θα λογοδοτήσει στην ιδέα. Μην ξεχνάτε πώς κάθε ατομική δράση κουβαλά μέσα της την μνήμη των προηγούμενων συλλογικών δράσεων. Δεν υφίσταται ατομική δράση ξεκομμένη από τον κορμό μίας συλλογικής δραστηριότητας που είναι σύμφυτη με την ύπαρξη ενός ιδεολογικού κινήματος. Με τις ατομικές και συλλογικές μας δράσεις γράφουμε την ιστορία ενός ιδεολογικού κινήματος. Ως έννοια το κίνημα ξεπερνά τα επιμέρους άτομα και συλλογικότητες. Τα άτομα συνυπάρχουν ως άτομα ή συλλογικότητες σε ένα κίνημα. Ως οντότητα, το κίνημα είναι υπεράνω ατόμων και συλλογικοτήτων. Το κίνημα υπηρετεί μία ιδέα. Είναι ο θεματοφύλακάς της. Το κίνημα είναι ο Αρχηγός. Ο Αρχηγός λογοδοτεί στην Ιδέα. Είναι Αρχηγός διότι είναι υπεύθυνος για τα άτομα και τις συλλογικότητες κάτωθεν αυτού, ώστε να υπηρετήσουν επάξια την ιδέα. Αυτά τα άτομα και οι συλλογικότητες συγκροτούν το Κίνημα. Αυτή είναι η ιεραρχία: ΙΔΕΑ-ΑΡΧΗΓΟΣ-ΚΙΝΗΜΑ-ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ ΣΤΡΑΤΙΩΤΕΣ. Όπως οι μοναχικοί λύκοι ή αγέλες μοναχικών λύκων, έτσι και οι πολιτικοί στρατιώτες είναι μεμονωμένα άτομα ή συλλογικότητες που υπηρετούν την ιδέα. Κάθε Εθνικiστης είναι ένας Λύκος που αναζητεί την λεία του. Λεία του είναι η αφαίμαξη των αντιπάλων του. Λεία του είναι κάθε λύκος που θα πλαισιώσει την αγέλη του. Λεία είναι η επίτευξη του σκοπού του. Με κάθε μέσο.