Ποίος στο σύντροφον απλώνει χέρι, ωσάν να βοηθηθεί· ποίος τη σάρκα του δαγκώνει όσο που να νεκρωθεί.

Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2015

Ο ΓΥΡΟΣ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ









Όσες κι αν χτίζουν φυλακές κι αν ο κλοιός στενεύει ο νους μας είν' αληταριό π' όλο θα δραπετεύει.




Ο παλιός ελληνικός κινηματογράφος διακρινόταν από ένα βασικό χαρακτηριστικό. Ότι απεικόνιζε την πραγματική ζωή στα καρέ του. Σε αντίθεση με τον σύγχρονο κινηματογράφο της θολοκουλτούρας και της αποκομμένης από το κοινωνικό πραγματικότητας της ζωής κάποιων νοσηρών πλουσίων που ζουν μία χλιδάτη καθημερινότητα που δεν ανταποκρίνεται στις συνθήκες της πλειοψηφίας. Ένα από τα διαμάντια του παλιού ελληνικού κινηματογράφου είναι 'Ο Γύρος του θανάτου' με πρωταγωνιστές τον Διονύση Ξανθό (Στέφος) και τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο (Μάξ). Μία επική ταινία, βγαλμένη θα έλεγε κανείς από την οργουελική δυστοπία, μιας και φέρνει στο γυαλί μία πραγματικότητα που ίσως εκείνη την εποχή λίγοι θα μπορούσαν να φανταστούν ότι θα γινόταν πραγματικότητα, όπως την ζούμε στο σήμερα. Πολυεθνικές με αδίστακτους τύπους, βρυκόλακες κι ανθρωπόμορφα βαμπίρ που ρουφούν ενέργεια από τους εξαθλιωμένους, εκμεταλλευόμενοι την ανθρώπινη δυστυχία και την έμφυτη ροπή των ανθρώπων προς την αμαρτία εξαιτίας της προτίμησής τους στα υλικά από τα πνευματικά.





Ο Στέφος βιώνοντας μία κοινωνική περιθωριοποίηση, γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης αφενός από μία πουτάνα ολκής που ακούει στο όνομα Ρόζα, η οποία αν μη τι άλλο τον ξεζουμίζει οικονομικά εκμεταλλευόμενη την ανιδιοτελή αγάπη του για εκείνη, αφετέρου πίπτοντας θύμα της απληστίας στην οποία τον οδηγεί η ανάγκη του να ζήσει τον έρωτά του, ο οποίος κάθε άλλο από αμοιβαίος αποδεικνύεται πως είναι. Η Ρόζα, που επιβεβαιώνει με τον καλλίτερο τρόπο το 'πυρ, γυνή και θάλασσα' συμβάλλει στο να εκβιάσει συναισθηματικά τον αφελή άνδρα Στέφο, ο οποίος έχει καρδιά μικρού παιδιού, ώστε να πουλήσει την ψυχή του κυριολεκτικά και μεταφορικά στο Διάβολο, πουλώντας λίγο-λίγο τα ζωτικά του όργανα σε μία σκοτεινή πολυεθνική εμπορίας ανθρωπίνων οργάνων. Η πρόφαση γι' αυτό είναι το επικίνδυνο επάγγελμα που ασκεί, όντας μοτοσυκλετιστής-κασκαντέρ στον γύρο του θανάτου. Ένας γύρος του θανάτου, ο οποίος παίρνει σάρκα και οστά στον καθημερινό εφιάλτη που βιώνει από την στιγμή που πέφτει στην παγίδα και ενδίδει στην γοητεία της Ρόζα και της άνετης ζωής που του παρέχεται μέσω του βρυκόλακα Μάξ. Η ζωή του Στέφου γίνεται κόλαση, καθώς οι όροι των συμβολαίων που η Ρόζα τον παροτρύνει να υπογράψει (κάθε φορά που τα χρήματα που κατά κόρον κατασπαταλώνται απ΄την ίδια λιγοστεύουν) ενέχουν τον έλεγχο και τον περιορισμό της ελευθερίας του. Όσο η μέγγενη των όρων που τους έχουν τεθεί από την πολυεθνική σφίγγει ολοένα περισσότερο τον λαιμό του, άλλο τόσο οι ερινύες τον κατατρύχουν. Κάνοντας μία αντιπαραβολή στο σήμερα, ας σκεφτείτε πόσοι άνθρωποι βρίσκονται στη θέση του Μάξ που εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία προκειμένου να φέρουν εις πέρας τα ανθρωποκτόνα συμφέροντα των εταιρειών τις οποίες εκπροπωπούν. Οι πολυεθνικές αποτελούν νομότυπα συνδικάτα εγκληματιών. Πίσω από την αίγλη τους κρύβονται στιγνοί εγκληματίες με ιεραρχία και ιδιωτικούς στρατούς, ανεξάρτητα από τον μανδύα που φορούν. Πάρτε παράδειγμα τα αθλητικά σωματεία που εν ονόματι των άνομων συμφερόντων τους διατηρούν ιδιωτικούς στρατούς που εξυπηρετούν τα συμφέροντα των αφεντικών τους. Υπάλληλοι που δεν διστάζουν να σκοτώσουν οποιονδήποτε απειλήσει αυτά.





Οι πολυεθνικές είναι η μαφία στην πράξη. Σκεφτείτε πόσοι άνθρωποι έχουν πέσει στην παγίδα της ψυχικής αλλοτρίωσης, ώστε να κερδίσουν μία μάταιη θέση κοντά στον ήλιο, να καταφέρουν να κερδίσουν ένα καλλίτερο βιοτικό επίπεδο, πουλώντας την ψυχή τους στον Διάβολο (ο οποίος κυριολεκτικά και μεταφορικά είναι οι πολυεθνικές). Διόλου τυχαίο ότι ο άνθρωπος που σφραγίζει την μοίρα του Στέφου, προδιαγράφοντας και προεξοφλώντας το τέλος του Στέφου είναι ο Μάξ Κόλμαν. Ένας τύπος που φέρνει σ' έναν Γερμανό αιμοσταγή. Η Ελλάδα υποφέρει έως σήμερα απ' το είδος που εκπροσωπεί ο Μάξ. Από τα γερμανικά σκουπίδια που δεν έφυγαν ποτέ από την Ελλάδα και συνεχίζουν να καταδυναστεύουν την πατρίδα μας με διάφορα προσωπεία. Η διατροφή του ελέγχεται απόλυτα, η σεξουαλική ζωή του, η καθημερινότητά του. Υποχρεούται να δίνει αναφορά στην εταιρεία που του έδωσε τα χρήματα ως αντίτιμο της απώλειας της ψυχής του, μιας και το πρώτο πράγμα που πούλησε ήταν η καρδιά του. Όλα αυτά δημιουργούν ασφυκτική πίεση στον πρωταγωνιστή που δεν αντέχει άλλο πνιγμένος από την φωνή της συνείδησής του το μαρτύριο στο οποίο αφελώς υπέβαλε τον εαυτό του.




Η Ελλάδα βιώνει μία κατάσταση πανομοιότυπη με αυτή που βιώνει ο πρωταγωνιστής. Αλυσοδεμένη στα δεσμά της υποταγής και της εξάρτησης, αντιλαμβάνεται όσο σφίγγει η μέγγενη της οικονομίας, ότι  οδηγηθηκε στην αυτοχειρία εξαιτίας μίας πόρνης, όπως είναι η Ρόζα στην ταινία. Η πόρνη είναι συμβολική. Είναι η βαβυλωνιακή αλυσίδα του χρήματος που σκοτώνει τα θύματά της με αυτάρεσκο σαδισμό. Στην ταινία, η πόρνη Ρόζα αποδεικνύει πως η γυνή, ταυτίζεται με την αμαρτία και με το χρήμα από το οποίο θέλγεται. Μην ξεχνούμε πως το λεγόμενο προπατορικό αμάρτημα οφείλεται στην γυνή που αψήφισε τον νόμο του Θεού και συμπαρέσυρε ες αεί τον άνδρα μαζί της στην ακολασία και το ανθρώπινο γένος. Η γυνή είναι ευάλωτη λόγω εγγενούς αδυναμίας να αντισταθεί στους ψιθύρους του φιδιού. Στην ταινία η Ρόζα παίζει το ίδιο παιχνίδι, μεθοδεύοντας στο όνομα της προσωπικής της καλοπέρασης τον θάνατο του 'αγαπημένου' της Στέφου. Η ακολασία του καπιταλισμού έγκεται στην μητριαρχική φύση του, την οποία όπως-όπως προωθούν τα ενεργούμενά του, οι 'αντιξουσιαστές'. Οι 'αντιεξουσιαστές' είναι οι πρώτοι που έχουν πουλήσει την ψυχή τους, άλλοι συνειδητά κι άλλοι ασυνείδητα. Στο 'Saw' ('Σε βλέπω-Σε επιτηρώ', ο Jigsaw οδηγεί τα θύματά του να αυτοκτονήσουν εθελούσια Πρόκειται για την πλέον φρικιαστική διάσταση του ίδιου του εγκλήματος, όπου ο υποκινητής δεν λερώνει ο ίδιος ποτέ τα χέρια του, αλλά μεθοδεύει δια της παραπλάνησης και της εξαπάτησης τα θύματά του στην αυτοκτονία. Εξ ου η πάγια 'αδυναμία' των δικαστών να συντάξουν κατηγορητήριο για ηθική αυτουργία σε πάμπολλες περιπτώσεις ειδεχθών εγκλημάτων. Η Ελλάδα της ευμάρειας που διήλθε της κρίσης είναι ένα παράδειγμα από τα αναρίθμητα της ιστορίας, όπου τέτοια ορθολογιστικά καθάρματα εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο πόνο για να πραγματοποιήσουν τα ανθρωποκτόνα σχέδιά τους. Ας διδαχθούμε όλοι μας από αυτήν την κατάσταση. Το επιχείρημα με το οποίο ο Μάξ εξαπάτησε τον Στέφο για να ενδώσει στην δελεαστική πρόταση που του έκανε, εκμεταλλευόμενος την έλλειψη μόρφωσης και το χαμηλό βιοτικό επίπεδό του, ήταν η νομοτέλεια. Ότι θα έλεγε κι ο ίδιος ο Διάβολος. Ότι όλοι μία μέρα θα πεθάνουμε. Γιατί το τετελεσμένο να μην το εκμεταλλευτούμε; Και ποιός άνθρωπος μπορεί να μιλήσει για τετελεσμένα γεγονότα; Ουδείς φυσικά. Τέτοια χαρίσματα διαθέτουν μονάχα οι ενάρετοι άνθρωποι και ποτέ οι βυθισμένοι στην αμαρτία. Στην ταινία αυτό που αποτυπώνεται είναι η εβραϊκή πανουργία σε όλο της το μεγαλείο. Το ίδιο κίβδηλο επιχείρημα προτάσσεται σε διάφορες πτυχές της ανθρώπινης ζωής, όπου οι επιτήδειοι εκμεταλλεύονται την αγωνία των ανθρώπων για το μέλλον τους. Όσο η πλάνη της αβεβαιότητας διογκώνεται, άλλο τόσο οι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με τέτοια διλήμματα, στα οποία καλούνται να αντισταθούν και να μην ενδώσουν. Στην ταινία αποτυπώνεται τι συμβαίνει οπόταν ένας άνθρωπος ενδίδει. Ότι συμβαίνει στο Donnie Darko (2001), όπου ο κατειλημμένος από δαιμόνια νεαρός πρωταγωνιστής θεωρεί πως δημιουργεί τα γεγονότα. Κάτι που όμως δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα, μιας και τα γεγονότα του υπαγορεύονται από μία σκοτεινή δύναμη, τον Frank, ένα πλάσμα, που αν κι είναι γέννημα της φαντασίας του, τον συμβουλεύει και τον καθοδηγεί σαν να ήταν υπαρκτό πρόσωπο. Ο Frank αποκαλύπτει στον Donnie ένα μακάβριο, σκοτεινό κόσμο γεμάτο φοβερά μυστικά κι οφθαλμαπάτες. Είναι όλα αυτά που τον έχουν οδηγήσει ήδη στο θάνατο. Κι ο θάνατος είναι πρίν από όλα πνευματικός. Όπως έχουν πει κάποιοι ορθόδοξοι μοναχοί. 'Αν πεθάνεις πριν πεθάνεις, όταν πεθάνεις, δεν θα πεθάνεις'. Οι λανθασμένες επιλογές μας καθορίζουν. Η αρετή βρίσκεται στο μονοπάτι του θανάτου του παλιού ανθρώπου της αμαρτίας.



Ο θάνατος της ψυχής έρχεται όταν κανείς ενδώσει στον παλιό άνθρωπο της νομοτέλειας και της αμαρτίας. Στοχαστείτε πάνω στα συμπεράσματα που προκύπτουν εύκολα από την ταινία και πράξτε αναλόγως. Ας είμαστε κατά κόσμον νεκροί.


Η ταινία βρίσκεται εδώ:
https://www.youtube.com/watch?v=qOCZ8vTYC8c